Lisabona – panorame

www

Manastirea Jeronimos mascata partial de o arteziana care, pentru cateva clipe, a introdus si curcubeul in peisaj

Am aniversat o varsta rotunda la inceput de noiembrie, si eu si jumatatea mea, asa cum ne place: ne-am luat o vacanta scurta si am vizitat o destinatie noua. Planul cu Lisabona il aveam in minte de multa vreme, dar pur si simplu acum i-a venit randul. Am stat pe malurile raului Tejo cinci zile pline si ar mai fi fost loc macar de vreo doua, dar ramane pentru o data viitoare, pentru mai sunt multe de vazut in Portugalia.

Am facut multe fotografii pe care, deocamdata, le-am impartit in patru foldere. Primul l-am denumit „panorame” si o sa-l prezint in cele ce urmeaza. Sunt convins ca imaginile vorbesc de la sine, de aceea o sa ma rezum doar la cateva sfaturi general valabile pentru cei care au de gand sa ajunga in acest oras minunat.

Din noiembrie incepe sezonul ploios, dar am avut noroc pentru ca am avut parte de mult soare. Ploile sunt scurte, pot fi si patru-cinci reprize pe zi, dar norii dispar cat ai clipi, curentii isi fac treaba si cerul se schimba mult mai repede decat te astepti. Asta e si motivul pentru care nu e nevoie sa cari o umbrela si chiar daca vi se pare racoare dimineata, ei bine, se va face repede suficient de cald, adica undeva intre 16 si 20 de grade Celsius. Adevarul e ca vezi pe strada oameni in tricouri cu maneci scurte si altii cu geci peste bluze si cu fulare la gat. Nimeni nu sufera, tine de adaptare.

Sistemul de transport este foarte bine interconectat, metroul e legat de liniile de tren si aeroport, iar intre statiile foarte dese si bine distribuite, misuna celebrele tramvaie si alte mijloace de transport care iti fac viata mai usoara daca e cazul. Scriu asta pentru ca in Lisabona mersul pe jos e o mare placere. Daca nu ai vreo afectiune care sa te faca sa fii mai astamparat, atunci mergi omule, pentru ca ai pe unde si ce poate fi mai fain decat sa descoperi la pas un oras atat de prietenos. Trotuarele, late langa bulevarde si inguste cat o lungime de pantof in cartierele istorice, toate pavate cu acelasi tip de piatra, te imbie sa vezi ce e dupa colt si tot asa. Fain. Foarte fain.

Trebuie sa va impartasesc un pont. In vecinatatea Pietei Rossio se afla Elevador Santa Justa, un turn pe schelet metalic, un excelent loc de unde poti vedea partea veche a orasului chiar din mijlocul acesteia. Cartierele Chiado, Baixa si o parte din Alfama sunt la picioarele tale. Accesul in turn dinspre Rio Crucifixo se face cu un lift unde este mai mereu coada, pentru ca aici se inghesuie toti turistii. Platesti 5 euro, urci 20 de secunde, cobori, mai urci o scara in spirala si gata, ai ajuns pe platforma. Privelistea merita si mai mult, numai ca poti ajunge in acelasi loc de pe dealul din vecinatate unde se afla cartierul Bairo Alto (dinspre Largo do Carmo), pe un podet unde nu exista niciun fel de restrictii de acces. Cand am intrebat-o pe gazda noastra (apropo, retineti My Suite Lisbon pentru cazare), de ce recomanda tuturor liftul, aceasta mi-a raspuns cu un zambet pana la urechi: „Ai aflat micul secret portughez?”.

Aveti multe de vazut, de gustat, de trait. Dupa ce ati descoperit la pas cartierele vechi, luati la pas si marele Avenida da Liberdade, un bulevard impunator, pana in Piata Marques de Pombal si mai sus pana la capatul Parcului Eduardo VII. Privelistea e minunata. Alegeti numeroasele destinatii pomenite in orice ghid turistic in functie de numarul de zile pe care le aveti la dispozitie. Decat turism cu bifa, mai bine mai putin dar vazut in tihna. Cel putin asa ne place noua.

Va las sa rasfoiti fotografiile si sper sa am timp sa revin curand si cu imaginile din celelalte foldere selectate.

 

Lasă un răspuns

